З малюком по Індії-13: Рішикеш – на прощу в Траямбакешвар

tryambakeshwar mandir rishy 200x200 З малюком по Індії 13: Рішикеш   на прощу в ТраямбакешварТраямбакешвар мандір (мандір = храм) – найвпізнаваніший з храмів Рішикешу, його візуальний символ. Розташований на березі Ганги біля моста Лакшман Джули цей витвір індійської архітектури всім своїм виглядом ніби проситься на фото з зеленими горбами на фоні.

Збиралися ми в нього кілька днів і таки добралися.

Храм являє собою свого роду закручену в небеса ятру – в ньому дванадцять поверхів (священне в індуїзмі число). Шлях пілігрима організований так, що він повністю проходить, дзвонячи в дзвони і отримуючи даршани у численних мурті, кожен поверх, по черзі рухаючись за спіраллю вгору, де на верхніх поверхах – лише різного значення Шивалінги. Фінал ятри – найвищий поверх, де останній і найкрутіший лінгам та його браман дають благословення після непростого, і, якщо серйозно підходити до ятри, довгого підйому. На нижніх поверхах споруди – ашрам з виходом до гхата на Гангу.

Tryambakeshwar temple Rishi 200x200 З малюком по Індії 13: Рішикеш   на прощу в Траямбакешвар

Назву Траямбакешвар – найкраще, мабуть, перекласти як Триокий Володар (траямбакам – триокий, Ішвара – володар) – один з епітетів Шиви. Траямбакешвар мандір, відповідно, місце, де мешкає Триокий Володар, Махадев.

Храм давній, його, до речі, якщо вірити інтернетам, ще називають Bharat Temple, згідно легенди, його заснував ще Адігуру Шанкарачар’я у XII столітті. І не біда, що Шрі Шанкара жив у восьмому-дев’ятому століттях – в Індії час відносний, а всі історичні дати “гуляють”. Іц окей. Всі темпли very ancient, thousands years old. Ok. Але храм виглядає свіжо – або значно новіший, або недавно реконструйований.

В Індії є давній список з 12 Джойтірлінг – самопроявлених Шива-лінгамів. Список базується на багатьох священних текстах, давно затверджений і т.п. Але Індія не була б Індією, якби і сюди не пробралася політика і браманські інтриги.

Рішикешський Траямбакешвар всіляко претендує на місце в списку і деякі місцеві браміни, гіди і турагентства зовсім не соромляться піарити його як Джйотірлінгу, ніби по незнанню плутаючи його з реальним Джйотірлінгамом у Траямбакешварі, в Насіку.

На підході зі сторони вулиці мурті, як і в деяких інших місцях, огороджені сітками. Ми ніяк не можемо зрозуміти цього дивного звичаю, поки англомовний хінду не пояснює — деякі мурті дуже старі, якщо всі їх торкатимуться, як передбачає індійська форма вшанування – хоча б до стоп, чи до чого дотягнешся у зображення Божества, то вони будуть залапані чи й, навіть, зруйновані. Тому їх треба ховати за сіткою.

Заходимо, нам показують, що тре розбутися і тапки покласти прямо тут. Ого. А які гарантії того, що ми їх ще колись побачимо? (Справа в тім, що час від часу чікени-в-благості-з-даршану виходять з індійських храмів, а потім виявляють, що їм треба пройти квест повернення додому босоніж і от-тут то наступає і перевірка справжньості благості та здатності з неї не випадати). І чому ніде немає тапок безлічі індусів, які мають бути в храмі? На ці містичні питання відповіді ми так і не отримуємо. Врешті-решт акуратно лишаємо взуття, вручаючи його долю промислу індійських божеств і починаємо рухатися вгору-вперед.

palmistry man at tryambakes 195x300 З малюком по Індії 13: Рішикеш   на прощу в Траямбакешвар

Нішка хіроманта в підніжжі храму

Між нішами з мурті зручно розташувалися торгівці, — ех, не було на них свого Ісуса – від масіків, які читають палмістрі – хіромантів, продавців всілякої релігійної, прирелігійної і їстівної всячини, до маленьких гарноосвітлених магазинчиків з ювелірними прикрасами. Даршани Божеств,

Лінгами, Дзвони. Тімоті радо дзвонить у кожен, до якого може дотягнутися з моїх рук. Індуси атакують майже на кожному кроці – від продавців коштовностей, магазинчики яких розмістилися прямо між “відсіками” з мурті (ех, Ісусе, чому, ну чому ти їх тут не поганяв?) до селян і провінційних індусів, які вмить забувають про релігію бачачи такі чудеса як білоголовий Тімоті і Оленка. Доводиться фотографуватися, тікати, бити по руках, вступати в заліплені комунікації – нейм?, which country?, where from?, wife?, brothers-sisters?, parents?, (останнє — щоб взнати касту).

Тімоті тулиться руках, щоб не лапали. І, все ж, деякі підступні щупальця раз по раз дотягуються до його голови чи щік. О, індуси, ви створюєте собі реально паскудну карма. Ця дитина запам’ятає вас надовго і навряд чи з любов’ю. Цікаво, цей досвід впливатиме протягом життя на його ставлення до хінду?

Практикуюся в дешифровці написів деванагарі.

Більшість божеств знайомі, але деякі назви бачу вперше в житті, хто вони, в яких районах поширене їх вшановування, що символізують їхні атрибути можна лише здогадуватися. Трапляються і широковідомі божества, про які теж не знаю нічого – велетенські лакуни в моїй релігієзнавчій освіті.

hugging Shiva linga Tryamba 237x300 З малюком по Індії 13: Рішикеш   на прощу в Траямбакешвар

Верхні поверхи значно вужчі – там чітко один над одним лінгами, немов матеріальні вияви якоїсь невидимої вісі. Кажуть, всілякі просунуті люди бачать у джотірлінгах Шиву як нескінченний стовп вогню, цікаво, що ці “просунуті” бачать тут?

На найвищому поверсі черга до махадаршану – останній, найвищий і найкрутіший Лінгам. Його не можна фотографувати, можна лише вклонитися, швиденько помолитися (паломників багато, часу розсижуватися-розмедитовуватися немає), отримати трішки прасаду, тілака в формі тризуба на лоба та можливість зробити донейшн.

 

Ом Намаха Шивай!

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.


Tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.