Українське паломництво в Амарнатх

Відлуння релігій Індії вже давно увійшли в нашу культуру – ще Франко писав: “…Що скочу як стій. Із тиску Сансари в Нірвани покій”; у масовій свідомості міцно закріпилися спрощені уявлення про карму, нірвану та чудеса йогів. Останнім часом проникання індійської культури й релігійності в пост-радянський простір стало значно масштабнішим – і це не лише різноманітні східні форми медитації, гостинні кришнаїти, численні йога-студії чи реклама переробки вторсировини “я теж вірю в реінкарнацію” на вулицях Києва. Сьогодні культурна і духовна експансія Індії – це настільки ж потужний процес, як і експансія економічна.

1348511283 2 Українське паломництво в Амарнатх
Звичайно, перекладаючись іноді між кількома мовами, спрощуючись у свідомостях непідготовлених читачів і популяризаторів, елементи індуїзму зазнають неуникної примітивізації, але й попри це індійська культура впевнено продовжує збагачувати як українську, так і російську, особливо в останні роки, коли кількість якісних перекладів індійських текстів значно зросла. Наприклад, йога, реклама якої (часто зі зведенням її до рівня фізкультури чи фітнесу) кличе, здається, з кожного стовпа центрів мегаполісів. Насправді, в Індії це – розвинена, надзвичайно глибока і витончена релігійно-філософська система, а фізичні вправи хатха-йоги – лише один з елементів вчення і практики.

1348498218 2 Українське паломництво в Амарнатх

Феномен “релігійного туризму” в Індію також набуває обертів – як в Україні, так і в Росії. Щороку все більше молоді їде в Індію знайомитися з “індійською духовністю”, вивчати йогу, і просто “набиратися” індійської культури.

Індійські релігії багато в чому чужі і незрозумілі для нас. Але є й спільні, або легкоконвертовані символи. Наприклад образ Шиви, верховного божества шиваїзму, водночас, це – важливе божество для всіх напрямів індуїзму. Шива, серед усього іншого, – покровитель мудреців, йогів (тридиційно вважають, що саме Шива дав світові йогу) і всіх, хто хоче пізнати істину. Шива і його древній архетипічний Тризуб – основні символи культури сучасної трансової музики і, випадково чи ні, Тризуб – Малий Герб і символ Української держави.

1348511285 3 Українське паломництво в Амарнатх

Шукати “ведичні корені” (насправді, Шива, на відміну від свого предка-Індри, божество вже постведичного періоду) в образі Шиви і навіть міфологічне обґрунтування ідеї державності намагаються різноманітні українські неоязичники на кшталт рідновірів та російські “словʼяно-арійці”, але це, радше, вихоплювання окремих смислів та сюжетів і “підганяння” їх до своїх вчень для легітимації тверджень про давність власних традицій.

Одним з елементів окресленого процесу “індійської експансії” стало святкування двадцятиріччя дипломатичних стосунків між Індією та Україною і пов’язані з ним культурні події, як, наприклад, яскрававиставка фоторобіт відомого мандрівника Станіслава Стрільця “АМАРНАТХ” у столичному АРТПричалі (19 вересня – 9 жовтня), присвячена першому українському паломництву по маршруту Амарнатх-ятри.

1348511421 5 Українське паломництво в Амарнатх

Амарнатх – це печерний храм високо в горах Кашміру, одне з найважливіших священних місць індуїзму. Учасники науково-дослідної експедиції С.Стрільця офіційно зареєстровані як перші українці, які здійснили Амарнатх-ятру – паломництво до самопроявленого Шивалінгама – основного об’єкту поклоніння цієї святині.

На світлинах С.Стрільця представлені паломники, люди, які здійснюють виснажливе сходження на висотах до 4800 м. Сам печерний храм знаходиться на висоті 3888 м. Цим людям (в основному, звичайним індусам) доводиться долати надзвичайно жорсткі умови високогір’я – холод і сніг, “гірську хворобу”. Вузька скрижаніла стежка іноді проходить понад урвищами… Ще одна небезпека – кашмірські мусульмани-сепаратисти, які час від часу нападають на прочан… За 45 днів, скільки триває паломництво (в липні-серпні – всю іншу частину року печерний храм і підходи до нього завалені снігом), небезпечним маршрутом до святині проходять понад шістсот тисяч вірян. До речі, смертність під час паломництва до Амарнатху навіть в наші дні досить висока: в 1996 близько трьох тисяч людей загинуло під час гірських обвалів і несподіваних снігопадів. У цьому році – 130.

1348511405 4 Українське паломництво в Амарнатх

Якщо вірити індуїським легендам, печеру Амарнатх обрав сам Шива, щоб розповісти дружині Парваті таємницю безсмертя і всього Буття. Було це так: одного разу Парваті запитала Шиву про те, чому він носить намисто з людських черепів. На що Шива відповів: “Коли ти народжуєшся, я нанизую на намисто ще одну голову”. Парваті сказала: “О мій Повелителю, наприкінці кожного життя я помираю, а потім знову народжуюся, але Ти — безсмертний. Будь ласка, розкрий мені таїну безсмертя.” Шива довго відмовлявся, але врешті-решт поступився і став шукати місце, де жодна жива істота не змогла б підслухати цю небезпечну таємницю. Шива знайшов віддалене місце – печеру Амарнатх. На підході до початку паломницького шляху він залишив свого бика Нанді, зміїв, і навіть свого сина, бога мудрості і володаря перешкод Ганешу, він залишив охороняти шлях на горбі Махаганеш. І пʼять елементів, з яких складається кожна жива істота (вогонь, земля, вода, повітря й ефір), покинули Шиву. Для відречення від земного світу Шива и Парваті станцювали танок Тандаву. І тільки після цього, облишивши все, божественна пара увійшла в печеру.

1348511483 6 Українське паломництво в Амарнатх

Цим символічним елементам історії відречення відповідають сакральні місця на шляху паломників, навчаючи їх шляху до безсмертя.

 

У печері ж Шива сів на шкіру оленя, увійшов в йогічний транс і оточив місце вогненною стіною. І тільки тоді він розповів Амар-Катху – Повість про безсмертя…

Сталося так, що Шива не помітив маленького голуб’ячого гнізда. З нього народилася пара голубів, які почули бесіду Шиви й Парваті і стали безсмертними. Відтоді існує прикмета: якщо прочанин у цьому, здається, позбавленому життя місці, побачить пару голубів, він напевне стане щасливим. “З тих пір, як я почув цю легенду, моєю мрією стало відвідати Амарнатх, – розповідає автор проекту, – Бог дав мені таку можливість і я щасливий, що пройшов це випробування”.

1348511482 8 Українське паломництво в Амарнатх

Вклоняючись Амарнатху (Амар натх – перекладається як Володар безсмертя) індуси вклоняються не льодяному стовпові (Лігам виглядає як величезний крижаний сталагміт, який щороку тане і виростає заново). – Сказати так, це те ж саме, що сказати, що православні вклоняються шматкам дерева з полотном і малюнками. Для релігійної свідомості як православна ікона, так і нерукотворний Шивалінгам, служать символами, які вказують на вищу, часто невидиму, реальність.

Споглядаючи цих садху (святих людей, аскетів), які прямують до крижаної святині, у провінційній свідомості українця відразу виникають питання: що це за люди, що вони роблять? Це релігія? Чому вона так відрізняється від наших уявлень про релігію? Чому в Україні культура паломництв значною мірою втрачена? Чи здатна вона відновитися після ери примусового атеїзму?

Дехто з православних панотців оголосив би людей на фото АМАРНАТХУ демонопоклонниками… Чи спасуться іновірці? Особливо такі дивні?

1348511486 7 Українське паломництво в Амарнатх

Сам автор виставки також вражений подвигом людей, які заради релігії вдаються до самообмеження і наражаються на значні небезпеки. С.Стрілець: “Ставало ясно, що масштаби віри індійців, їхньої відданості улюбленому божеству воістину безмежні, і я вдячний долі за те, що побачив це на власні очі…”

Ще один аспект Амарнатх-ятри – екологічний. Еко-апокаліптика по-шиваїтськи виступає як давнє пророцтво: коли льодовий Шивалінгам перестане з’являтися у священній печері, настане махапралая – Шива в іпостасі Руйнівника танцюватиме Рудра-тандаву – танок, в якому згорить увесь світ. В останні роки індуїські садху непокояться: пророцтво, неначе, починає збуватися: глобальне потепління, схоже, добралося й до цього, загубленого серед Гімалайських вершин району, і священий лінгам щороку став потроху зменшуватися. Кілька років тому брамани, які відповідають за святилище, навіть намагалися штучно збільшити його поливанням водою, що призвело до великого скандалу.

 Тренди, висновки, риторичні питання

 Чим пояснити успіх виставки? – На відкриття її прийшло багато, як для такої події, людей. Чи в нас поширюється шиваїзм, а в Києві багато шиваїтів? – Зовсім ні, але популярності індійська культура дійсно набуває. Успіх АМАРНАТХУ – не лише в поціновуванні таланту автора (знаного київського фотографа), а й в інтересі до “нетрадиційної” релігійності – історично усталені в Україні релігії багато в чому не задовольняють духовні потреби, чи, словами К.Юнга, “релігійний інстинкт” сучасного українця.

1348511554 9 Українське паломництво в Амарнатх

В умовах кризи християнства, особливо серед молоді, в Україні зростає інтерес до Сходу, до альтернативної духовності, до релігій, які Є.Торчінов класифікував як “релігії чистого досвіду”. Звісно ж, ідеться не про масове явище – в усіх культурах, де християнство є традиційною домінуючою релігією, інтерес до Сходу завжди лишається на маргінесі, часто свого роду забаганкою для деяких шукачів і богеми, на кшталт інтересу до буддизму в “інтелектуальній тусовці”. У серйозну духовну практику цей інтерес виливається лише в одиниць, однак навіть за такого сприйняття він іноді результує у яскраві постаті та явища, які можуть збагатити культуру, внести в неї нові впливи й течії, чи й повернути її в новому напрямку, як сталося, наприклад, на Заході в шістдесятих роках ХХ століття.

1348511603 10 Українське паломництво в Амарнатх

Суто для релігієзнавства шиваїзм цікавий і з дещо іншого боку. Сьогодні не лише християнство, а й іслам, іудаїзм, буддизм піддаються впливу, змінюються під поступом секуляризації. Ця тенденція зачіпає не лише окремі конфесії, можна сказати, що вона стосується релігійності і релігії загалом – телебачення, реклама, нові способи життя, – все це призводить до втрати релігією позицій в людському житті. У цих умовах релігії віддалених, ще мало-глобалізованих районів, куди секуляризація лише починає вторгатися, особливо цікаві не з конфесійно-орієнтованої точки зору, а як частини живої і розвиненої релігії-до-глобалізації per se. У сучасному світі неважко, а в багатьох місцях модно і, навіть, вигідно бути “недільним християнином”, але щодня здійснювати релігійну практику, вдаватися до жорстких самообмежень ради релігійної мети — це феномен, який для Європи й Америки чим далі, тим все більш віддаляється в минуле. І тому сотні тисяч шиваїтів, як аскетів-йогів, так і, часто, майже неграмотних селян, які протягом багатьох днів з величезним ризиком для життя долають перешкоди, щоб отримати даршан у святому місці – явище дивовижне. Очевидно, для них релігія – щось зовсім інше, ніж для “середнього” американського фермера-баптиста чи українського селянина-греко-католика…

Опубліковано: РВУ http://www.religion.in.ua/main/18462-ukrayinske-palomnictvo-v-amarnatx.html

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.


Tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.