Парейдолії і релігійне сприйняття дійсності

В історії про пошук Ноєвого Ковчега ми бачили людей, які дивилися на шмат скелі (байдуже, на Гугл Мепс чи стоячи десь на схилі гори Арарат) і бачили в ньому те, що дуже хотіли бачити – наприклад, п’ятитисячолітній човен.

Відсутність навику самокритики та здорового скепсису стосовно релігійних накрутів (в тім числі і власних) іноді призводять до дивної поведінки. Ось цікава історія з сонячної Індії:

Бувальщина про Ісуса на чапаті

Chapati jesus Парейдолії і релігійне сприйняття дійсності

Як виглядав Ісус ми точно не знаємо, але тисячі віруюючих “побачили” Його на підгорілому чапаті. О, чудо-з-чапаті!

Чапаті – смачнющий кругленький і пласкенький індійський хлібчик. Щоб зупинитися і не їсти його ще і ще потрібна надзвичайна сила волі, навіть коли шлунок готовий, здається, луснути. Індуси радо цим користуються і загодовують недосвідчених туристів до зупинки травлення.

Одного сонячного дня у 2002 році десь в сонячному Бангалорі, Шелла Ентоні замісила тісто і почала пекти скількись чапаті. Один з хлібців підгорів (таке часто буває з чапаті, щодня мільйони їх підгорають, отримуючи від жару пателень відбитки найрізноманітнішої форми).

Шелла Ентоні, ревна католичка, — подивившися на обгорілий чапаті вона побачила … образ Ісуса. Її діти й сусіди побачили Його ж, і всі разом віднесли чапаті священику парафії, який оголосив чапаті чудом (нормальна і цілком буденна тєма в Індії), приніс в церкву і почав його піарити й вшановувати.  За кілька днів до чудесного чапаті прийшло понад двадцяти тисяч прочан. Цікаво було б провести опитування, у скільки з них виникало бажання поласувати чудо-прасадом…  (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Досвід “гармонійного дихання” з Фабіо Андріко

img 57cd084fe4a39 Досвід гармонійного дихання з Фабіо Андріко

Маха-йогі Фабіо Андріко

Алістер Кроулі якось казав, що “нема нічого, що б прочищало душу краще, ніж пранаяма”.

І от в Київ приїхав викладач йоги та дихальних технік Фабіо Андріко і я не зміг втриматися від спокуси попрацювати з ним над дихання.

Ф.Андріко базується на янтра-йозі, складнющій закритій динамічній системі йоги деяких шкіл тибетського буддизму. “Закрита” означає, що янтру не рекламують і не викладають для широкого загалу, для доступу до навчання потрібно долучитися до руху через ініціацію-“Передачу”. Деякі частини вчення, однак, можна викладати й профанам.

На цих практиках і базувався триденний семінар, який провів Фабіо Андріко в Києві в Макото-доджо 20-22 серпня 2016 .

Спершу соціологічне: на семінарі близько ста людей, десь три чверті, якщо не більше – жінки (типовий “гендерний перекіс” серед вітчизняних практиків йоги). Частина аудиторії вчителя з сонячної Італії – київська Дзгочен-община, в якій його добре знають і звуть просто “Фабіо”.

Завдання семінару – “розвинути гнучкість дихання, опанувати повне дихання”, зняти напруження з суглобів, “продихавши” і розтягнувши-розслабивши “м’язеві блокади”. (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Лабораторія Релігієзнавства: Новий проект шукає авторів

COMING SOON e1464755855353 Лабораторія Релігієзнавства: Новий проект шукає авторів

Коллєги-релігієзнавці і гуманітарії, анонсуємо створення веб-ресурсу Лабораторія Релігієзнавства (Rellab) для популяризації сучасного релігієзнавства в Україні.

Місія проекту: Популяризація релігієзнавства, поширення інформації про досягнення сучасних наук, що вивчають релігії, підвищення релігієзнавчої грамотності населеня та переклад найсвіжіших досягнень зарубіжних колег україномовним читачам.

Предметне поле: психологія і нейрологія (neurotheology, neurology of religion) релігії, когнітивне релігієзнавство (cognitive science of religion), психотехніки.

Аудиторія: максимально широка, але без профанації. Це і офісний люд, спраглий психології, роботи мозку і психотехніки, і шукачі “особистісного і духовного розвитку” і всі, кому цікаво як релігія “працює” в індивіді. Ну, і, звичайно, самі релігієзнавці.

Старт проекту: 1 вересня 2016. Знайомимося з авторами, обговорюємо ідеї текстів, приймаємо тексти (і платимо за них) вже зараз.

Для успішного старту проекту шукаємо людей, яким цікава означена проблематика. По-перше, авторів, що вміють писати цікаво для широкого загалу (релігієзнавців, психологів, психіатрів, неврологів та дотичних спеціальностей); по-друге — перекладачів з англійської, які розуміються на релігієзнавстві та його термінології; і, нарешті, досвідчених фандрейзерів.

Ресурс і розвиток: авторам поки що можемо платити 500 гривень за статтю.

У майбутньому успішним авторам зможемо платити краще.

Отже, усім, кому цікава будь-яка співпраця (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

С.Гроф про трансперсоналістику та психоделію при ПТСР

img 55efcc8f9194c С.Гроф про трансперсоналістику та психоделію при ПТСР

Станіслав Гроф у баченні Алекса Грея

При зустрічах з живими й бадьорими гуру американських шестидесятих завжди відчуваю пієтет і трепет – ще живі свідки й учасники чогось, що сучасному поколінню навряд чи доведеться пережити. Цього разу в Київ приїхали метр, гуру і Вчитель Станіслав Гроф. Дідусь (Грофу 84 роки) представили український переклад своєї книги “Psychology of Future” (Психологія майбутнього), показали холотропне дихання та розповіли про застосування методів трансперсональної психології при роботі з ПТСР (Посттравматичний стресовий розлад, він же, «в’єтнамський синдром», «афганський синдром», PTSD, post-traumatic stress disorder).

США серйозно затурбувалися, зіштовхнувшися з проблемою реінтеграції вояків у соціум при війні у В’єтнамі. Ситуація разюче відрізнялася від досвіду Другої Світової – переможці нацизму поверталися додому героями. Солдати з В’єтнаму ж поверталися вбивцями, неадекватами, гвалтівниками, які невідомо чого полізли в далеку азіатську країну.
Статистика погана: двадцять років тому кількість загиблих внаслідок суїциду ветеранів війни у В’єтнамі перевершила кількість загиблих у бойових діях. (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Мандрівне релігієзнавство на КМА400FEST

Cafedra at good mood lab Мандрівне релігієзнавство на КМА400FEST

Мандрівну чайню “Кафедра Травознавства” можна знайти в просторі Good Mood Lab на КМАFest400

Друзі, релігієзнавці і всі, з ким давно не бачилися, є нагода зуcтрітися – проект мандрівного релігієзнавства буде відповідати за гарний настрій на КМА400FEST, дійстві, присвяченому 400літтю славної Києво-Могилянської Академії.

Медитавно, тілесно і просторово долучитися до вічного духу Могилянки, згадати славні традиції мандрованих дяків, обдумати створення у КМА прихистку для випускників, поговорити про сакральні місця Київщини – містичні Трахтемирів і Ромашки, поновити сили і долучитися до знань предків у сфері оздоровчої дії лікарських рослин – все це в нашому просторі GOOD MOOD LAB на Кафедрі травознавства (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Про медитації, Цукєрбєрга і Ель Діабло

duck Про медитації, Цукєрбєрга і Ель ДіаблоУ священих текстах сказано: ранок тре починать не з FB, а з медитації [Перша Ставкова Пісня про Залєп (1.3.1)], – а потім зразу косить, поки роса не спала. Багато хто не розуміє цієї настанови – чому з медитації, чому не з ФБ, адже, поки ми спали, там стільки всього могло відбутися, стільки постів, новин, стільки лайків і цікавих та корисних коментів.

В інших текстах, що дала Вутка, є вказівки на те, що на початковому етапі Просвітлення майже для всіх шукачів умовою досягнення первинної ясності і заспокоєння Вума є вимикання смартфона.

Ця теза теж викликає багато тривоги, питань і нерозуміння. Як можна без смартфона, навіщо його вимикати, і чи не вимкнемося ми самі, якщо вимкнено смартфони?

Доведеться прояснити сії питання історією одного з сучасних духовидців про те, що відбулося одного похмурого дня десь в одному з найтемніших закутків одного з гуртожитків славного Гарварда з десять років тому. (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Адвайта і Рамакрішна

img 5538c9c472524 Адвайта і Рамакрішна

Рамакрішна, архів wikipedia.org

Згадуючи, що таке адвайта-веданта, щоб написати про Рамакрішну, я подумала, що Брахман –це щось схоже на океан із Соляріса Лема або на надскладну надамебу. Кожна істота – божество, людина, звір, демон – це її псевдоніжки, тимчасові вирости, які з часом зникають, тому світ нереальний, а атман тотожний Брахману і є його проявом. Уся сансара, однак – день Брахмана, тобто не сон, а швидше “божественна комедія”, ніби багаторука істота засунула по руці у кожну рукавичку-істоту і розігрує і війну, і мудрість, і любов, і пізнання, і тисячу тисяч розчарувань. І коли нам боляче і ми помираємо, цей мегаактор відчуває лише як рветься його рукавичка для лялькового театру, як уже мертва шкіра, з якої жива змія просто виповзає. І, наскільки я собі уявляю, сенс адвайти в тому, щоб відчути і усвідомити себе частиною цього Мегаактора, що можливо в особливому стані зосередження – Самадхі. Хоча, якби я могла насправді це все уявити, мене б уже, напевне, з вами не було. І жоден опис цього ніколи не відповідатиме дійсності, бо “слова забруднюють істину”, тобто не дають її розгледіти. Але ж треба її якось називати?

Рамакрішна (ім’я при народженні – Гедадхар, 1836 – 1886) навчився досягати таких станів зосередження завдяки тому, що став жерцем богині Калі.
Якщо вірити Ромену Роллану, служіння Калі було для нього спочатку лише роботою, причому роботою дуже непрестижною, тому що храм Калі, служіння в якому взяв на себе Гедадхар після смерті брата, побудувала жінка-шудра, представниця нижчої касти, що, напевне, сподівалася потрапити у вищу касту (в наступному житті, звісно).

Однак отримавши таку непрестижну роботу, Гедадхар скоро забув про марнославство, тому що, маючи вроджену схильність до споглядання, “збожеволів від любові до Матері-Калі”, втратив контроль над собою і почав (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Найточніший індикатор рівня національної духовності

roman bathroom discoverymagazine Найточніший індикатор рівня національної духовності

У давніх римлян, схоже, теж були якісь претензії на духовність:)

Деякі нації (в силу пропагандонской діяльності власних державних органів, або й просто так – від безділля) іноді починають вважати себе особливо духовними, в запущених випадках — придумувати “духовні скрепки” та інші символи власної винятковості. Зазвичай це супроводжується злісним алкоголізмом і масовими виразами ненависті до інородців та сусідів, які настільки високим рівнем духовності обділені (цікаво, обділені ким, Богом?).

Не будемо заглиблюватися в питання про духовну гординю, — у більшості релігій до впадання в цю ілюзію ставлення однозначне і строге, наше завдання — максимально точно виміряти духовність національну.

Погодьтеся — це ж найважливіше, найфундаментальніше питання взаємодії культури та релігії з одного боку, і соціальних наук — з іншого: ЯК ВИМІРЯТИ ДУХОВНІСТЬ? (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Проблеми інкультурації та розмивання ідентичності Міжнародного Товариства Свідомості Крішни в Україні

Image000191 300x200 Проблеми інкультурації та розмивання ідентичності Міжнародного Товариства Свідомості Крішни в УкраїніОстанній контакт з українськими вайшнавами в Кармалюківці попри всю його позитивність підняв низку питань.

Кришнаїтам (як би їм не хотілося цього уникнути) доводиться інкультуруватися в український соціум, щось змінювати в собі, в проповіді, в побуті, в навчанні, в практиці.
Як би не хотілося повністю імітувати індійський образ ідеального вайшнава, що потрапив через призму раннього МТСК в США, в Україні у силу географічних, кліматичних, культурних та традиційних причин доводиться дечим поступатися і дещо змінювати.

Типовий приклад – у дев’яностих один з духовних лідерів намагався встановити стандарт і всіляко заохочував вуличну проповідь в дхоті (дуже легкому, суто індійському білому чи помаранчевому одязі, який носять кришнаїти) взимку. Ця аскеза при -20оС межувала з реальною небезпекою для життя та здоров’я “відданих”: щоб ходити майже голим за такої температури треба бути йогом в Гімалаях, а не санкіртанником-початківцем у промисловому місті України.

Питання про те, наскільки варто хапатися за форму, дуже суттєве для “перекладу” будь-якої нової для даного соціуму релігії. Індуси їдять руками (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Свідомість Крішни та спроба поширити її в Україні: рецензія на збірку “Традиційна ведична культура в сучасному світі … – 2013”

Традиційна ведична культура в сучасному світі Свідомість Крішни та спроба поширити її в Україні: рецензія на збірку Традиційна ведична культура в сучасному світі ...   2013Гаудія-вайшнавізм в Україні розвивається вже протягом майже сорока років. Навідомішим, наймасовішим і найкраще організованим виявом цієї релігії у всіх мегаполісах країни виступає Міжнародне Товариство Свідомості Крішна (МТСК), послідовники якого ширше відомі як “кришнаїти“.

Неовайшнавізм МТСК – явище складне, пік популярності в країнах Європи та США, коли з цих рухом асоціювалися Beetles, Аллен Гінсберг і Полі Стірен минув ще у вісімдесятих роках минулого століття, а от в країнах пост-СРСР та, особливо, в Індії цей рух демонструє досить впевнене зростання.

В українській масовій культурі кришнаїти міцно зайняли специфічну нішу виразників культури і філософії Сходу, опинилися на сторінках укрсучліту, стали химерним урізноманітненням міського ландшафту, викликаючи інтерес молоді та критику більш традиційних конфесій.

Науковцеві, який намагається зрозуміти МТСК, доводиться працювати з підходами, крайні точки яких формулюються як:
• це древня традиція, якій п’ять тисяч (в іншому варіанті — “мільйони”) років;
• це псевдоіндуїська (сектантська) імітація шістдесятих років минулого століття, що виникла в США.

Найбільше протиріч викликає не строгий аскетизм і практика, а саме сакральна історія, на валідності якої так наполягають наші неовайшнави.
Протиріччя закладені в рух як його різкою критикою сучасного суспільства, небажанням іти на компроміси з середовищем, так і тим, що МТСК дійсно створювалося на основах глибокої філософії і практики гаудіа-вайшнавізму, однак інстутуалізаційно оформлювалося в США і увібрало і виразно демонструє притаманні цій культурі практики і традиції менеджменту. Тому не дивно, що сприйняття кришнаїтів як і в Україні, так і у всьому світі дещо суперечливе.

Ніби відображаючи цей стан, суперечливою нам видалася і збірка статей “Традиційна ведична культура в сучасному світі: матеріали Круглого столу, який відбувся 15 червня 2012 р. під час проведення ХІ Міжнародної молодіжної релігієзнавчої літньої школи “Вайшнавська традиція крізь століття” (Донецьк, вид-во “Донбас”, ЦРДМДС, 2013. – 202с.)
Збірка поєднала де в чому контрадиктивні підходи (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.