Калі, Рамакрішна й Вівекананда

ramakrishnaandbibeka e1431602323182 Калі, Рамакрішна й Вівекананда

Кшатрій Вівеканада і його гуру Рамакрішна (ліворуч)

Рамакрішна, досягнувши пізнання Брахмана в самадхі, просить послати йому учня, який зміг би краще допомогти полегшити страждання світу — і насамперед страждання бідних і знедолених в Індії. Врешті-решт, суто випадково :), зустрічає 17-річного Нарендру Натха Датту, майбутнього Вівекананду, у домі лихваря.

Ромен Роллан цитує враження Рамакрішни від цієї зустрічі з майбутнім учнем: «Я помітив у ньому повну неувагу до тіла, до прикрас, відсутність якої-небудь прив’язаності до зовнішніх речей. А його очі! Здавалось, що якась сила проникла у глибини його духу.. Я подумав — чи можливо, що така людина живе в Калькутті?»

Водночас перше враження Нарена, якого Рамакрішна попросив привести до себе, цілком протилежне: «Тут я ніби звалився з неба. “До кого я прийшов? – подумав я. – Імовірно, він буйний божевільний (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Адвайта і Рамакрішна

img 5538c9c472524 Адвайта і Рамакрішна

Рамакрішна, архів wikipedia.org

Згадуючи, що таке адвайта-веданта, щоб написати про Рамакрішну, я подумала, що Брахман –це щось схоже на океан із Соляріса Лема або на надскладну надамебу. Кожна істота – божество, людина, звір, демон – це її псевдоніжки, тимчасові вирости, які з часом зникають, тому світ нереальний, а атман тотожний Брахману і є його проявом. Уся сансара, однак – день Брахмана, тобто не сон, а швидше “божественна комедія”, ніби багаторука істота засунула по руці у кожну рукавичку-істоту і розігрує і війну, і мудрість, і любов, і пізнання, і тисячу тисяч розчарувань. І коли нам боляче і ми помираємо, цей мегаактор відчуває лише як рветься його рукавичка для лялькового театру, як уже мертва шкіра, з якої жива змія просто виповзає. І, наскільки я собі уявляю, сенс адвайти в тому, щоб відчути і усвідомити себе частиною цього Мегаактора, що можливо в особливому стані зосередження – Самадхі. Хоча, якби я могла насправді це все уявити, мене б уже, напевне, з вами не було. І жоден опис цього ніколи не відповідатиме дійсності, бо “слова забруднюють істину”, тобто не дають її розгледіти. Але ж треба її якось називати?

Рамакрішна (ім’я при народженні – Гедадхар, 1836 – 1886) навчився досягати таких станів зосередження завдяки тому, що став жерцем богині Калі.
Якщо вірити Ромену Роллану, служіння Калі було для нього спочатку лише роботою, причому роботою дуже непрестижною, тому що храм Калі, служіння в якому взяв на себе Гедадхар після смерті брата, побудувала жінка-шудра, представниця нижчої касти, що, напевне, сподівалася потрапити у вищу касту (в наступному житті, звісно).

Однак отримавши таку непрестижну роботу, Гедадхар скоро забув про марнославство, тому що, маючи вроджену схильність до споглядання, “збожеволів від любові до Матері-Калі”, втратив контроль над собою і почав (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Проблеми інкультурації та розмивання ідентичності Міжнародного Товариства Свідомості Крішни в Україні

Image000191 300x200 Проблеми інкультурації та розмивання ідентичності Міжнародного Товариства Свідомості Крішни в УкраїніОстанній контакт з українськими вайшнавами в Кармалюківці попри всю його позитивність підняв низку питань.

Кришнаїтам (як би їм не хотілося цього уникнути) доводиться інкультуруватися в український соціум, щось змінювати в собі, в проповіді, в побуті, в навчанні, в практиці.
Як би не хотілося повністю імітувати індійський образ ідеального вайшнава, що потрапив через призму раннього МТСК в США, в Україні у силу географічних, кліматичних, культурних та традиційних причин доводиться дечим поступатися і дещо змінювати.

Типовий приклад – у дев’яностих один з духовних лідерів намагався встановити стандарт і всіляко заохочував вуличну проповідь в дхоті (дуже легкому, суто індійському білому чи помаранчевому одязі, який носять кришнаїти) взимку. Ця аскеза при -20оС межувала з реальною небезпекою для життя та здоров’я “відданих”: щоб ходити майже голим за такої температури треба бути йогом в Гімалаях, а не санкіртанником-початківцем у промисловому місті України.

Питання про те, наскільки варто хапатися за форму, дуже суттєве для “перекладу” будь-якої нової для даного соціуму релігії. Індуси їдять руками (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Свідомість Крішни та спроба поширити її в Україні: рецензія на збірку “Традиційна ведична культура в сучасному світі … – 2013”

Традиційна ведична культура в сучасному світі Свідомість Крішни та спроба поширити її в Україні: рецензія на збірку Традиційна ведична культура в сучасному світі ...   2013Гаудія-вайшнавізм в Україні розвивається вже протягом майже сорока років. Навідомішим, наймасовішим і найкраще організованим виявом цієї релігії у всіх мегаполісах країни виступає Міжнародне Товариство Свідомості Крішна (МТСК), послідовники якого ширше відомі як “кришнаїти“.

Неовайшнавізм МТСК – явище складне, пік популярності в країнах Європи та США, коли з цих рухом асоціювалися Beetles, Аллен Гінсберг і Полі Стірен минув ще у вісімдесятих роках минулого століття, а от в країнах пост-СРСР та, особливо, в Індії цей рух демонструє досить впевнене зростання.

В українській масовій культурі кришнаїти міцно зайняли специфічну нішу виразників культури і філософії Сходу, опинилися на сторінках укрсучліту, стали химерним урізноманітненням міського ландшафту, викликаючи інтерес молоді та критику більш традиційних конфесій.

Науковцеві, який намагається зрозуміти МТСК, доводиться працювати з підходами, крайні точки яких формулюються як:
• це древня традиція, якій п’ять тисяч (в іншому варіанті — “мільйони”) років;
• це псевдоіндуїська (сектантська) імітація шістдесятих років минулого століття, що виникла в США.

Найбільше протиріч викликає не строгий аскетизм і практика, а саме сакральна історія, на валідності якої так наполягають наші неовайшнави.
Протиріччя закладені в рух як його різкою критикою сучасного суспільства, небажанням іти на компроміси з середовищем, так і тим, що МТСК дійсно створювалося на основах глибокої філософії і практики гаудіа-вайшнавізму, однак інстутуалізаційно оформлювалося в США і увібрало і виразно демонструє притаманні цій культурі практики і традиції менеджменту. Тому не дивно, що сприйняття кришнаїтів як і в Україні, так і у всьому світі дещо суперечливе.

Ніби відображаючи цей стан, суперечливою нам видалася і збірка статей “Традиційна ведична культура в сучасному світі: матеріали Круглого столу, який відбувся 15 червня 2012 р. під час проведення ХІ Міжнародної молодіжної релігієзнавчої літньої школи “Вайшнавська традиція крізь століття” (Донецьк, вид-во “Донбас”, ЦРДМДС, 2013. – 202с.)
Збірка поєднала де в чому контрадиктивні підходи (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Чиста голова або екологія мислення по-індійськи

katha upanishad allegory illustration Чиста голова або екологія мислення по індійськи

Епічна алегорія Катха-Упанішади, яка описує психо-фізіологічне влаштування втіленої людини її проблеми і шлях до щастя

Піднята у статті Давиденка  тема екології мислення з точки зору філософій Індії виглядає дуже актуальною – індійські цивілізації здавна переймалися чистотою вмісту простору між вухами і по-серйозному підійшли до вирішення проблеми. Індійська думка значно радикальніше підходить до оцінки того, що Станіслав називає “кіно-в-голові” чи ж “повсякденна інтелектуальна продукція”, чи ж “контент его”, до якого з таким пієтетом ставиться думка Заходу. Індія вбачає в цьому лише нескінченний серіал – “майю”, ілюзію, неконтрольований потік думок, який не просто не має ніякої цінності сам по собі – індуїзм вважає, що цей потік “каля-баля з самим собою” і є тією маячнею, яка закриває від нас істинну ціль буття, його суть, бачення власного місця в космічному процесі… Власне, це неконтрольоване ментальне “каля-баля” і є тим, що не дає нам бути щасливим (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Нова Варшана – кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Image000311 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Нова Варшана: десь між Одесою та Вінницею

У селі бойової слави легендарного Кармалюка на Одещині крішнаїти, ніби-то, вже четвертий рік будують екопоселення.

Експедиція проекту мандрівного релігієзнавства вирішила перевірити ці чутки.

Після важких випробувань українською системою громадського транспортування ми таки потрапили до Нової Варшани (так називається община Міжнародного Товариства Свідомості Крішни, МТСК, в Кармалюківці).

Ми знайшли 7 хаток, кілька гектарів землі, 15 кришнаїтів, які мешкають в “поселенні” постійно і кілька десятків, які приїхали до них на свято і яг’ю. (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Астро-мапа України. Частина 2

астрологічний прогноз дляУкраїни Астро мапа України. Частина 2Спроба зазирнути в майбутнє Украни за методологією джйотішу продовжується. Гороскоп для України:  «Гаряча пора» триватиме ледь не до осені, з небезпечною ескалацією влітку… У 2018-2019р. — чергове переформатування країни…. Спокій нам тільки сниться…

Схильність і здібності до окультизму, духовних практик, нетрадиційних способів лікування, а також любов до всілякого роду таємниць і їх розгадування чітко простежується в гороскопі мешканців України і проступатиме ще ясніше в наступні 15 років. Взагалі, штамп «секретності» має в карті України особливе значення: позитиви вже названі (Астро-мапа України, Ч.1.), а до негативів можна віднести секретні схеми уряду, закулісні договорняки, хабарництво, заказуха в пресі, приховування реальних прибутків і т.д. – те все ми знаємо і, на жаль, вміємо.

Починаючи з 2013 Україна вступила в новий період (на цілих 16 років) – час докопування до суті, зривання масок і серйозних трансформацій; час відмирання (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Астро-мапа України. Частина 1

Що чекає Україну Астро мапа України. Частина 1

Що чекає Україну в майбутньому? І що про це знає індійська астрологія?

Ahamot.org, з суто теоретичного інтересу, любить зазирати в інші реальності. Сьогодні ми з допомогою фахівця з джйотіш Тари Кумар зануримося в космос традиційної індійської астрології і подивимося, про що вона попереджає Україну.

«Порожня казна, народні бунти, «смерть» влади в лютому, військовий конфлікт в березні і боротьба за територію десь до літа-осені» – такий вердикт винесли Україні ще в 2013 році сивочолі індійські джйотіші, з першого ж погляду на карту країни. Що таке Україна і де саме «в Росії» вона знаходиться – про те поважні індійці мали досить слабке уявлення. Живуть собі спогадами про дружбу з СРСР і своїми особистими турботами. Карта їм теж не додала географічних знань, адже розглядали вони дещо іншу мапу (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Януковича — новим символом для Майдану

Дуже люблю тибетський буддизм, з його гнівними божествами, дхармапалами, тантру з її черепами (Шива, взагалі, благословив Україну своїм Тризубом), мексиканців з їхнім Dia de los Muertos… Я про те, що після перемоги обов’язковим об’єктом Майдану, окрім якогось виду пам’ятника загиблим, має стати череп Януковича.

Не знаю, під склом чи на узвишші, наприклад на Золотому Унітазі, митці придумають, але він має бути, а церемонія інагурації президентів і прем’єрів має включати в себе п’ятихвилинну медитацію на цей об’єкт.

Череп має бути відкритий для споглядання увесь час, щоб символічно долати наше “мояхатаскрайство”, щоб люди пам’ятали про ціну свободи і про те, що коли вилазить якесь зло, тре не терпіти його роками, а виходити на майдан і розбиратися з ним відразу.

А, ну й черепушка-то має буть чорною, в кіптяві-сажі, чи шо, це кагбе натякає на спосіб її виділення з гнилого овоча.

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Кому і що “повинен” Бог

John Martin   Sodom and Gomorrah Кому і що повинен Бог
Джон Мартін. Содом і Гомора. 1952. — Наскільки можна довіряти словам Старого Завіту про те, що саме Бог покарав ці два міста і саме за збочення? Може розвиток розпусти у згаданих містах “просто співпав” з природнім катаклізмом, а розум моралізатора приписав події модальність “вина-покарання”?

Є таке дивне заняття — написання теодіцей,  виправдань Бога, спроб хоч якось зрозуміти екзистенційний дуалізм: чому в світі є зло, якщо Бог є всеблагим.

Толку від цього заняття ніякого – суто інтелектуальна вправа, бо врешті-решт всі наші філософування впираються у мову і її відірваність від ноуменальної і досить умовної реальності.

Корені “теодіцействування” в іншому – винуваченні Бога, в кіні-в-голові, на теми дуже небезпечні для нашої картини космосу зовнішнього і космосу психічного.

Ідея така: згідно уявлень про Нього деяких індивідів, Він повинен, і чим ригідніша психіка, тим більше і жорсткіше “Він повинен” і тим жорсткіший дискурс пацієнта на тему власної або Божої вини і страждання-у-психіці.

Звісно ж, наші уявлення про те, що “Він повинен” мають до Нього дуже мало стосунку. (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.