Свідомість Крішни та спроба поширити її в Україні: рецензія на збірку “Традиційна ведична культура в сучасному світі … – 2013”

Традиційна ведична культура в сучасному світі Свідомість Крішни та спроба поширити її в Україні: рецензія на збірку Традиційна ведична культура в сучасному світі ...   2013Гаудія-вайшнавізм в Україні розвивається вже протягом майже сорока років. Навідомішим, наймасовішим і найкраще організованим виявом цієї релігії у всіх мегаполісах країни виступає Міжнародне Товариство Свідомості Крішна (МТСК), послідовники якого ширше відомі як “кришнаїти“.

Неовайшнавізм МТСК – явище складне, пік популярності в країнах Європи та США, коли з цих рухом асоціювалися Beetles, Аллен Гінсберг і Полі Стірен минув ще у вісімдесятих роках минулого століття, а от в країнах пост-СРСР та, особливо, в Індії цей рух демонструє досить впевнене зростання.

В українській масовій культурі кришнаїти міцно зайняли специфічну нішу виразників культури і філософії Сходу, опинилися на сторінках укрсучліту, стали химерним урізноманітненням міського ландшафту, викликаючи інтерес молоді та критику більш традиційних конфесій.

Науковцеві, який намагається зрозуміти МТСК, доводиться працювати з підходами, крайні точки яких формулюються як:
• це древня традиція, якій п’ять тисяч (в іншому варіанті — “мільйони”) років;
• це псевдоіндуїська (сектантська) імітація шістдесятих років минулого століття, що виникла в США.

Найбільше протиріч викликає не строгий аскетизм і практика, а саме сакральна історія, на валідності якої так наполягають наші неовайшнави.
Протиріччя закладені в рух як його різкою критикою сучасного суспільства, небажанням іти на компроміси з середовищем, так і тим, що МТСК дійсно створювалося на основах глибокої філософії і практики гаудіа-вайшнавізму, однак інстутуалізаційно оформлювалося в США і увібрало і виразно демонструє притаманні цій культурі практики і традиції менеджменту. Тому не дивно, що сприйняття кришнаїтів як і в Україні, так і у всьому світі дещо суперечливе.

Ніби відображаючи цей стан, суперечливою нам видалася і збірка статей “Традиційна ведична культура в сучасному світі: матеріали Круглого столу, який відбувся 15 червня 2012 р. під час проведення ХІ Міжнародної молодіжної релігієзнавчої літньої школи “Вайшнавська традиція крізь століття” (Донецьк, вид-во “Донбас”, ЦРДМДС, 2013. – 202с.)
Збірка поєднала де в чому контрадиктивні підходи (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Досвід медитації віпасани

1364551331 000 Досвід медитації віпасани

Віпасана – це форма буддиської медитації, яка вчить як бути тут і зараз, як споглядати, а потім і контролювати потік думок. Власним досвідом знайомства з цією технікою й хочу поділитися. Відразу скажу, що для психіки – це “важка артилерія”, витримати навчання якій здатен далеко не кожен, але ефективність її – поза всяким сумнівом, принаймні у варіанті, з яким довелося познайомитися. Віпасану ще називають “хірургічною операцією на розумі”. І недаремно. (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Критика “організованої релігійності”. Частина II: С.Н.Гоенка

Бог створив людину за своїм образом і подобою чи людина створила Бога в цей же спосіб? Для багатьох вірян монотеїстичних релігій, як християнство чи вішнуїзм, певною мірою справедливе друге твердження. Страждання класичних літературних героїв “Боже, чому ти це дозволив, Боже, чому ти не втрутився “ — арії цієї опери: наші уявлення про Бога, про те, яким Він є, чи яким має бути, не обовʼязково мають стосунок до реального Бога. І не обовʼязково відображають Його реальну Природу і Сутність.  (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Критика “організованої релігійності”. Частина I: Дж. Крішнамурті

У світлі кризи традиційного християнства дуже цікавою для нього може виявитися критика організованої релігійності не з табору секулярного чи атеїстичного, а з боку конкурентів (чи колег?) з інших, бажано радикально інакших, релігійних напрямів. Нижче пропоную тезовий виклад критики організованих релігій всесвітньо відомими вчителями Джиду Крішнамурті і Сатья Нараяна Гоенкою.  (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Протестантизм в Україні: причини популярності

З 1997 року кількість протестантських громад в Україні зросла майже в 2,3 рази. Тенденція росту зберігається і непокоїть ієрархів “традиційних” церков – не лише через турботу про “заблудлих” братів, а й через зменшення потенційної пастви. Злет протестантизму в Україні раніше пояснювали “західними грошима”, але це лише один з факторів і, вже давно, не головний.

Що ж стоїть за завоюваннями “нетрадиційного християнства” в Україні? Що штовхає українців, особливо молодь, в ці конфесії, що вони дають? Розчарування в “старій” духовності? Нові підходи? Люди, які ходять до баптиських, євангелістських та харизматичних храмів, хто вони? Це люди, що покинули православ’я? Чи вони з “невизначених”, які навернулися? Чи практики протестантизму здатні задовольнити специфічні релігійні потреби громадян, які не задовльняє те ж тисячолітнє православ’я? (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Українське паломництво в Амарнатх

Відлуння релігій Індії вже давно увійшли в нашу культуру – ще Франко писав: “…Що скочу як стій. Із тиску Сансари в Нірвани покій”; у масовій свідомості міцно закріпилися спрощені уявлення про карму, нірвану та чудеса йогів. Останнім часом проникання індійської культури й релігійності в пост-радянський простір стало значно масштабнішим – і це не лише різноманітні східні форми медитації, гостинні кришнаїти, численні йога-студії чи реклама переробки вторсировини “я теж вірю в реінкарнацію” на вулицях Києва. Сьогодні культурна і духовна експансія Індії – це настільки ж потужний процес, як і експансія економічна.

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Благо Розколу

Аналізуючи розкол в українському православї, зосереджуються, зазвичай, на негативних аспектах цьогоявища. Є, однак, і позитив, добре помітний при розгляді церковно-організаційної ситуації у “ринкових”термінах. Основними з них будуть “конкуренція” і “частка ринку релігійних послуг”. (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Конфліктність новітніх релігійних течій орієнталіського походження: прогнози розвитку

Говорячи про конфліктність НРТ взагалі, і орієнталіських зокрема, часто оперують такими поняттями як „загроза національній духовності, рідній культурі”, чи, навіть, в особливо важких випадках, національній безпеці. При цьому автори подібних тверджень, зазвичай, не оперують ні дійсною статистикою стосовно поширеності даного феномену, ні статистикою темпів росту НРТ.  На сьогодні явище НРТ орієнталіського походження не є настільки масовим і найближчим часом не стане — відсоткова частка новітніх течій в релігійному ландшафті України незначна і темпи приросту не дають серйозних причин для занепокоєння  – а внесення певної східної складової до українського культурного простору можна лише вітати (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Феномен дікші в тантризмі і неотантризмі

 У класичному тантризмі одним з найважливіших елементів є феномен дікші. Зазвичай цей термін перекладається як “посвячення”, “ініціація”. Однак такий переклад не повністю відображає той зміст, що в нього вкладається індуїськими та буддиськими практиками цієї групи вчень. Є два базових етимологічних пояснень цього терміну:

1. Цього пояснення дотримуються Гупта А. та Козловський І. – асоціація терміну з  “дана” (віддавання) та “кшапана” (руйнування)

2. Менш поширене (Фьорштайн Г.) – “ді” виводиться з “дів’я” (божественний), а “кша” відповідає “лшалана” (стирати)

В обох випадках йдеться про стирання, знищення – карми, гріхів, невігластва, руйнування (значне розширення) меж свідомості, іллюзорної особистості і внесення чогось нового, божественного, сакрального в тіло і психіку учня містичним чином. Надзвичайне значення має роль гуру (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.

Методологічні проблеми релігієзнавчого дослідження Tантри

Попри успіхи сучасного релігієзнавства у дослідженні релігій Південно-Східної Азії, формування цілісної картини релігійності цього регіону неможливе без включення традиції тантризму, який попри широку відомість, залишається майже неосвітленим. Стосовно тантри та тантризму навіть у професійному середовищі побутує ряд культурних упереджень та стереотипів, в той час, як, по-суті, дані традиції вирізняються надзвичайно високим психологізмом, надзвичайно розвиненою обрядовістю та глибокою філософічністю. Такі відомі дослідники як М. Еліаде та Є. Торчинов зазначають, що найрозвиненіша психотехніка присутня саме в тантричних культах.

Отже, розглянемо основні проблеми, які виникають перед дослідниками релігійних систем, які відносять до тантричних. Перш за все варто вказати про розрізнення буддистської та індуїстської їх гілок. Це майже зовсім різні традиції, які в методологічно-навчальних посібниках часто плутають. Тантричні практики шиваїзму відрізняються (more…)

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.