Нова Варшана – кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Image000311 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Нова Варшана: десь між Одесою та Вінницею

У селі бойової слави легендарного Кармалюка на Одещині крішнаїти, ніби-то, вже четвертий рік будують екопоселення.

Експедиція проекту мандрівного релігієзнавства вирішила перевірити ці чутки.

Після важких випробувань українською системою громадського транспортування ми таки потрапили до Нової Варшани (так називається община Міжнародного Товариства Свідомості Крішни, МТСК, в Кармалюківці).

Ми знайшли 7 хаток, кілька гектарів землі, 15 кришнаїтів, які мешкають в “поселенні” постійно і кілька десятків, які приїхали до них на свято і яг’ю.

Image00006 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Вхід до Нової Варшани

 

Image00004 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Вже звична історія: вимираюче мальовниче українське село десь, невідомо де, куди важко добратися. Люди спиваються. Хати руйнуються…. І тут з’являються городяни з якоюсь нетрадиційною релігійною орієнтацією, які не п’ють, медитують і намагаються робити з селом щось трансцендентне…

Image00008 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

По приїзді ми відразу потрапили у відоме всім, хто товаришує з крішнаїтами, веселе вайшнавське без-умство.

Община з’явилася в 2009-2010 і нещодавно отримала черговий підрив і почала розвиватися у напрямку, який навряд чи в’являли консервативні організатори — у Кармалюківці купили хати і рогатих парнокопитних двоє вірян МТСК з Могилянки, які принесли у спільноту дивні ідеї та почали їх енергійно втілювати в життя.

Етимологія поки що пов’язує назву села з Кармалюком, але не здивуюся якщо з притаманною вітчизняним неовайшнавам міфотворчістю, “карма” стане важливішою складовою назви, ніж легендарний народний месник.

Могилянці Лесь з Пашею, які читали Шептицького, вирішили обрати формою економічної самоорганізації кооперативну модель і організували тепличний кооператив, вклавши в проект по тисячі доларів і кілька місяців праці.

В результаті мають дві величезні теплиці з капельним поливом. Одна з них навіть з обігрівом.

Image000241 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Ліси, поля, теплиці, крішнаїти Одещини…

Image00030 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Головний у Кармалюківці майстер по теплицях, відомий серед вельми поважної варни мандрованих дяків Києво-Могилянської Академії як Паля-баба

У теплиці вже виросли огірки, редиска, кабачки, селяни активно купують розсаду (от він, парадокс українського села, – люди живуть тут все життя і їздять “в город” купувати розсаду, приїхав кришнаїт, збудував за сезон теплицю і розсаду купують у кришнаїта, але самі теплиць не будують).

Image00025 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

крішнаїтська тепличка повністю на органічному землеробстві

Основне, що відрізняє Нову Варшану від хіпі-проектів на кшталт улюблених Ромашок  чи інших екопоселень — чіткі, загальні для всіх крішнаїтів релігія і практика, жорсткі стандарти служіння, розуміння необхідності стабільного розвитку, самозабезпечення, економічної прибутковості, а, значить, вкладання капіталу та важкої праці (яка, однак, при правильному повторенні Харе Крішна мантри може стати не так важкою як екстатичною).

Image000031 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Широкий критий колодязь — типова форма для Одещини

Селяни, помітивши, що їхні напіврозвалені хатки комусь цікаві, почали підіймати ціни. Середня ціна хати з ділянкою соток в 60-80 донедавна коштувала 10 кілогривень. Остання покупка – вже 16.
Ділянка в 60 соток без хати – 500 грн.

Image000311 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Нова Варшана: комбінована хатка з саману на бетонному фундаменті з храмом, кухнею, каналізацією і теплицями.

Одні з найважливіших питання для виживання і розвитку будь-якої релігійної сільськогосподарської общини: комунікації з зовнішнім світом і школа.

В селі є школа на дев’ять класів. Всього 50 дітей.

Image00023 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

А в Новій Варшані 7 дітей з іменами від Варвари до Рам-дасика. Нові поселенці відразу налагодили ділові зв’язки з сільрадою та взяли школу під свій “патронат”, привезли книжок і посібників. Школа дуже рада – в союзі з кришнаїтами більше шансів врятуватися від закриття.

Лесів досвід роботи  з громадськістю знайшов застосування у створенні ГО “Відродження Кармалюківки”, що робитиме ця організація — поки що таємниця, але ця робота точно буде кармічно-благісною.

 

Image000321 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Мешканці нової Варшани…

 

Image000021 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Явління кришнаїта подорожнім на Одещині. Чому він такий щасливий? Справа в Крішні?

 

Image00015 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Могилянець Паша розповідає про медитативний та аскетичний досвід взимку — деякий час жив зовсім сам, приймав пологи в своєї корови: “сорок днів тільки я і корівчина”

 

Image000051 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Image00007 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Кришнаїт з Одеси, що вперше потрапив сюди: “Здесь чуствуєтся связь с Богом”.

 

Image000351 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Бичок Махаджан і гоп-ачар’я (Гоп у священому санскриті значить Пастух, у вайшнавській сотеріології та міфології ліли, божественні ігри Крішни з гопами і гопі Вріндавана, мають величезне містичне значення; гоп-ачарйя = лідер трансцендентних пастухів) Лесь.

Ледь встигнувши вшанувати прасад (у належній кількості) ми потрапили на ритуал яг’ї, присвяченої індуїському обрізанню волосся дитини.

Image00009 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Яг’я — характерний для релігій індуїзму ритуал, як написали б в підручнику з релігієзнавства, “напівмагічного, напівбогослужбового характеру”

Image00018 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Під часу ритуалу час від часу ловлю інструктажі: “нехай хрещений тато…”, “він на час яг’ї як хрещений тато…”

Image00012 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Дещо осучаснена яг’я — лезо, яким зрізатимуть волосся дитині рухається за допомогою електромоторчика. Цю заміну “ведичного” елемента варто кваліфікувати як “неоведичну”?

Як релігієзнавця мене особливо забавив наступний діалог:

– що за ягья?
– распаковка карми
– очіщєніє?
– нє совсєм
– ну, очіщєніє карми?
– ето, скорєй, откритіє того, что по жизни положено. Как крєщєніє.

Розмова яскраво демонструє не завжди успішне намагання МТСК складнющу індійську культуру, релігію і філософію запакувати, спростити, звести до більш-менш зрозумілих феноменів знайомої вірянам місцевої культури. Притім не лише неофіти, а й “середні віддані” часто не розуміють глибинної суті ритуалів і процедур.

Image00019 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці  Image00020 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці


 

Image00022 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

“Хрещені батьки” з дитиною і машинкою. Браман: “Да снизойдет сюда Господь остричь волосы ребенка лезвием наделенным силой мантры… Да снизойдет сюда Господь… О, целебная трава, защити єто дитя…”

Наступний “пункт програми” – церемонія визначення касти дитини. Пардон, не касти, я помилився. Це в Індії в деяких родинах касту дитини визначають особливим ритуалом, пам’ятаєте – дають їй меч, книжку, гроші, молоток, що вибере, тим, дещо спрощуючи, і має займатися – управлінням\мілітаристикою, науками\релігією, ремеслами\торгівлею, чи вже зовсім примітивною працею.
Браман же з Росії визначає не варну, а “схильність”. Перед дитям кладуть миски з землею, зерном, баблосями та книгу (Бхагавад-Гіта, як вона є, звісно ж).

І це вже не варни-касти, як в Індії, це вже місцева трансформація, інкультурація ритуалу в пост-совковий, в основному російськомовний, культурний простір.

Image00013 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Одни з нвйважливіших моментів яг’ї: вайшнави долучаються священного нектару

Image00014 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Крішна завжди радіє діткам

Image00011 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Вид прославляння Господа, що приносить Йому найбільше задоволення — щира Кіртана

Image00021 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

М-м-м — тілак з сажі зі священного дхуні. Хіба може бути краще благословіння? Іще й пальцем щирого і сильного у вірі прабху.

Image00017 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Мадонна з Рам-дасиком. Форграунд: Лесь зосереджено грає на караталах.

Image00016 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Харе Крішна Харе Крішна Крішна Крішна Харе Харе Харе Рама Харе Рама Рама Рама Харе Харе

Символізм “схильностей” з точки зору логіки дещо дивний.

  • Земля – землеробство.
  • Зерно – товарообіг торгівля, життєва сила, ботаніка, вирощування рослин.
  • Гроші – фінанси.
  • Книга – науки, вченість, все те, чим в Індії займаються браміни.

Якось, окрім книги, вся ця символіка дуже туманна, цікаво спрацює? Ким будуть ці діти (цього разу всі чомусь вибрали миску з грошима) через 25 років?

Image00027 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Гіту, Гіту обирай!!!! Куди ж ти лізеш…. Ех :(

Допитую брамана, що за “новшества”. Браман дуже послідовно, з гарною риторикою і стрункою логікою пояснює: раніше в Москві вони часто робили все це згідно індійської класики, але батьки дуже розстроювалися, коли діти обирали шлях шудри чи вайш’і, були невдоволені, тому ритуал довелося трішки “модифікувати”. На шастри, де б таке описувалося, послатися не може, але вказує, що так роблять двоє дуже просунутих махараджів, а, значить, все цілком авторитетно.

Image00026 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Дитя пускають обирати тричі — і всі три рази воно вперто повзе до тарілки з грошима. Те саме демонстрували й інші діти, які цього дня проходили визначення “схильностей”. Вони всі виростуть фінаналітиками?

 

Крішнаїти Нової Варшани ведуть просте і досить типове для таких общин життя: лекції, служби, індійська культура, сільське господарство. Екс-міського та екс-буддиського мешканця Леся ледь впізнаю — сільська праця при належному вумонастрої робить з людьми чудесні трансформи.

IMG 0303 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Випускник Могилянки Лесь у футболці від Google для нічного обігріву теплиці розпалює супер-ергономічну піч канадської розробки зпірачену майстерними луганчанами.

Image00040 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

У крішнаїтів все завжди чітко — перш за все робиться вівтарна кімната, в якій окрім лекцій, кіртанів та служб відбувається ще й споживання прасаду – божої милості.

Image000361 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

At the aarati

Image000341 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Все для Крішни — таїнство танцю — одне з найкращих служінь

 

В повітрі літають суто кришнаїтьскі жарти на тему харінами (проповіді вилазкою в недостатньо просвітлені Свідомістю Крішни місця) в компанії з баклажанами, або проповіді мільярдним аудиторіям рослинок посеред лісових галявин. Як дивно це не звучить, думаю  — диму без вогню не буває і, схоже, неофітська свідомість у полум’яному жаданні проповіді може приходити й до таких крайнощів.

Image000381 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Проповідник, відомий брамачарі Ананда-Рупа-дас застерігає від “засильної сільськогосподраської ейфорії” і ескапізму, нагадує, що основне — все ж таки, не кількість теплиць і кущів смородини, а служіння Крішні і релігійна практика.

Основне питання фізичного виживання будь-якої общини — чіткий фінансовий менеджмент. В общині конфлікт різних ідеологій і моделей. Не обійшлося без впливу “духовної економіки” відомого крішнаїтського економічного теоретика Дханешвара-даса, але українські вайшнави з сумом погоджуються, що повна відмова від грошей, або ідеальна модель “спільного гаманця” працює хіба для монахів-брамачарі, але не придатна на рівні общини, де є сім’ї з різним прибутком і різними стандартами аскетизму.

Image000371 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Image000391 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Саманні стіни, спокій, металопластикові вікна, супутниковий інтернет, молитви, пуджі і Шрі Крішна

Image000331 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Варвара-деві

 

IMG 0294 1 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Старійшини поважно, дотримуючися належного вайшнавам етикету розрулюють проблеми менеджменту общини

ПОЛІТИКА І СЕКС

Мандрівка вийшла насичена і сповнена відкриттів, текст і так вийшов задовгий, але розбещений якісною журналістикою читач і тут знайде до чого причепитися – не розкриті теми політики і сексу.
З політикою все просто – кришнаїти-одесити, а їх на фест в Нову Варшану приїхало кілька десятків, до Майдану і нової влади ставляться насторожено-негативно і, як більшість вірян МТСК, старанно аполітичні або вірять, що “всьо рєшено міровим правітєльством”.
Є однак і меншість, яку дуже переймає питання: чому крішнерів не було на Майдані-2014, як під час Помаранчевої 2004-5.
Дівчинка-школярка, слухаючи мої допитування, питає чи ми за Расію ілі за Кієв. Сама негайно відповідає що за Расію. Кажу — в Росії крішнерам не дають реєструватися, вважають злими сектантами і забирають землю. — А, ну тогда я за Кієв.
Тема політики вилилася в суперечку з матаджею–конспірологинею з поширеним в руссошизотеричній тусовці настроєм “ми ні на што не можем повліять, міровоє правітєльство всьо рєшило”…. Всьо, включно з проплаченим американцями Майданом, і кармою, якою наперед все визначено і через яку, скільки не хоботися, те, що тобі “призначено втратити” втратиш. Тому нічого хоботити матеріальне, бо втрачаєш час, який можна потратити на духовне. Тому нема смислу боротися за зміну уряду, бо прийде не кращий.

Аргументую на прикладі вальдорфсьої школи в Києві – зацікавлені люди зібралися і пролобіювали, чом ви, крішнери, замість нити, який нехороший і неведичний уряд-Система не зберетеся і не пролобіюєте свої дисципліни хоч в парі шкіл…

Тут, звісно ж, вилізла тема “ведичної” сегрегації у школі. Згідно уявлень МТСК, хлопчики і дівчинки мають навчатися окремо, голими один одного ніколи не бачити, коротше, все як в патріархальній і не зіпсутій Заходом Індії.
Звісно ж, протестую – здорова сексуальність, культура тілесності, виховання навиків комунікації з протилежною статтю… Краще б я цього всього не казав. Тема сєкасу, вочевидь, давно хвилювала матаджу, бо вона палко видала:
“сексульность ваапще нездоровая!”

Дуже показовий момент. Звичайно, незаміжні бойові матаджі середньої вікової групи – окремий і дуже специфічний підвид кришнаїток, а описана ситуація – настільки ж “випадковий” зріз реальності цього соціуму, як і славетний телеміст часів совка з його “в саюзе сєкса нєт”, але — з мого досвіду спілкування з МТСК — під даним твердженням радо поставило б свої підписи немало матадж.

 

СПОДІВАННЯ

З початку дев’яностих в Україні намагалося стартувати близько п’ятдесяти кришнаїтських фермерських, сільськосподарчих, “екопоселенських” та інших землеробських проектів.

Майже всі вони розвалилися, жоден не досяг дійсно визначного рівня (матеріальне самозабезпечення, сталий культурний, релігійний, суспільний розвиток та економічна прибутковість).
Мені здається що з Новою Варшаною все буде інакше. Може тому, що до без-умного й підірваного, але закритого і ескапіського духу МТСК тут долучився відкритий і розірваний Дух Могилянки і її без-умства.
Харе Крішна!

 

Image00028 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Кармалюківка-Нова Варшана….

 

З.І. Як добратися до поселення Нова Варшана в Кармалюківці

Доїхати потягом до Котовська, звідти автобусом до Балти і малопрогнозованими автобусами до села Євтодіїв, а звідти “пішки ото через міст”.
Інший варіант – залізнична станція Слободка, до неї всього 12-15 км, але, коли йде дощ, ця дорога стає непрохідною.

Продовження історії, трішки рефлексії та аналітики стосовно МТСК в Україні…

Image00001 Нова Варшана   кришнаїтське поселення в Кармалюківці

Село Євтодіїв. Центр. Тут тре повертати ліворуч, щоб потрапити в Кармалюківку, в обітованну Нову Варшану

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.


Tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.
  • Олександр

    “настоящих буйных мало, вот и нету вожаков” – а точнее мудрых нету, но все вожаки. Результат: “не навчили Тато старших поважати “.