Наги в релігійному просторі Індії

LINGAM UNDER naga Nepal pokhara bethel 300x225 Наги в релігійному просторі Індії

Наг з листком бетеля над Шивалінгамом

Традиційна відповідь на питання “хто такі наги” – міфічні Змії, природні духи-охоронці гірських джерел, струмків, колодязів, печер та захованих у землі скарбів. Водночас, наги — потужні фалічні і трансформаційні символи. Якщо копнути глибше, виявляється, що в індійському природознавстві нагів вважають підземною расою доісторичних змієподібних істот, які жили не “у зовсім нашому” світі. Згідно інших теорій, наги були першими мешканцями цілком фізичного світу задовго до появи людей.

Сучасні наги не настільки круті, як колись, їх, однак, зараз вшановують не лише в індуїських країнах, а й по всій Азії. Багато племен Індії й Китаю ведуть сімейні “генетичні дерева” від союзів людей і нагів. Нагам присвячено багато локальних свят і велике “всенаг’яче” свято Нага Панчамі у липні-серпні.

LINGAM UNDER naga Nepal pokhara bethel Наги в релігійному просторі Індії

Наг над Шивалінгамом. Покхара. Непал

Капличка чи вівтарик нагів біля потічка чи джерельця — звичне, а біля будь-якого водоспадика – обов’язкове явище в Індії.

Наги приносять дощ і родючість, але можуть “насилати” катастрофки на кшталт повені чи посухи. Наги можуть набувати різної форми, навіть перетворюватися в людей. Люди їм цікаві, і наги шкодять лише у відповідь на причинене їм або довкіллю зло. Невдоволення нагів  homo sapiensoм може виражатися, наприклад, у шкірних хворобах.

naga in kathamndu nepal foto vinaya Наги в релігійному просторі Індії

Наг в долині Катманду. фото з Віки.

В індійських епіках і пуранах наги — цілком історичні (наскільки історичними можуть бути персонажі таких творів) істоти, вони, схоже, віддалені родичі китайських драконів і вороги Гаруд. Наги, зазвичай, пов’язані з Шивою, але не лише з ним. Варуна, бог вод і гроз має титул Нагараджа – король нагів.

Наги жіночої статі називаються нагі або ж нагіні, згідно традиції це — змієпринцеси вражаючої вроди.

Наги стережуть заховані у підземних порожнинах і водах скарби. Непальські легенди розповідають, що деякі з нагів володіють особливим каменецвітом Нагамані.

 

Наги бувають “різної потужності” – від локальних духів джерела, до потужних охоронців сторін світу Кашміру — чотирьох маханагів Біндусара, Шрімадака, Елапатра і Уттарманса.

Що цікаво, в Кашмірі нагів вшановують не лише хінду, а й мусульманська більшість.

Наги здатні пересуватися між різними шарами буття, проникати в світ мертвих. Можуть раптово з’являтися і зникати, і, принаймні, деякі з них – безсмертні: під час втечі богів з нектаром амріти, після Калатання Прасутнісного Океану, трішки амріти пролилося в одному місці на траву, наги виповзли з-під землі, і позлизували Нектар Безсмертя. З тих пір у зміїв розчеплені язики – їхні предки порізалися об гостру траву.

 Психологія І Онтологія Світу Нагів

Спробуємо хоч приблизно розібратися що таке наги в астральному, ментальному і духовному світах Індії.

Вода і водяна стихія у психоаналізі символізують несвідоме і його первинний вміст, споконвічну Мудрість. Наги – могутні прадавні сили несвідомого, які володіють знаннями про незліченні сховані там скарби. Вони володіють містичними знаннями, необхідними для чудесного перетворення людської істоти в щось вище і недарма один з атрибутів Шиви, першого з йогінів, – обернена довкола шиї кобра. Змія або кобра – обов’язковий символ на шляху індивідуації.

В юнгіанський психоаналіз легко “вписується” сприйняття нагів як божеств Прасутністного Океану. В Індії дітей часто називають Нагіндрами, Нагендрами або Нагараджами, що перекладається як володар Нагів. Назвати дитину таким ім’ям – дати їй силу і додаткову “чарівну паличку” до владарювання над цими потужними силами, контролювати їх і здобути матеріальне процвітання. Якщо підземний чи підводний світ нагів для психіки є неусвідомлюваною реальністю, то самі наги — виокремлені його сили і сутності різної — від зовсім малої до величезної — сили. Онтологічно наги — це і “цілком окремі істоти тоншої матеріальності”, духи природи, водойм, печер, духи і боги особливих місць.

У термінах Данііла Андрєєва багатьох нагів, мабуть, варто віднести до класу “стихіалей”.

naga tantra369.blogspot.com  Наги в релігійному просторі Індії

Завдяки своїй формі і пов’язаними з оновленням асоціаціями (змії “міняють” шкіру – стають новими істотами), наги виступають і як фалічні і як трансформативні символи. Вшанування нагів допомагає виростити гарний урожай і завести багато дітей – пов’язану з нагами символіку можна часто зустріти в індійських будинках, на вулицях, локальних капличках на вулицях.

Російські довбославчики спотворили індійські легенди про нагів, викрутивши з цих прекрасних істот потворних і безсовісних ящірколюдей з негативносемітським натяком, які правлять світом і травлять істиннорусскіх арійських вєдагонів.

В Індії їх сприймають зовсім інакше – як сильних сутностей, потенційних союзників, як важливі для нормального функціонування простору сили, лише дурне чи необережне поводження з якими здатне спровокувати їх на шкоду людському родові.

 

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.


Tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.