Актуалізація монастирів і храмів як архетипу безпечного простору

1458463 717835961577227 122223148 n Актуалізація монастирів і храмів як архетипу безпечного простору

Будівлі “сакрального призначення” знову в тренді. Релігійні організації по-новому доводять свою суспільну корисність.

Коллєги релігієзнавці і друзі-атеїсти, взглянітє, як казав Класик, ширє — яку чудну реактуалізацію древньої охоронної функції сакрального локуса, монастиря, ми спостерігаємо у 21 столітті в епоху постмодерну і, здавалося, відходу в минуле багатьох давніх функцій релігії.

 Cьогодні монастир майже не має всих тих куьтурних, освітніх, політичних, економічних, великобізнесових, земельних і господарчих функцій, які він мав у Середні віки. І це дуже добре.

Сьогодні чудним є те, що люди згадали про “культову споруду”, як місце, куди можна сховатися, що саме в Михайлівський монастир cтуденти, яким курс історії таки вклав у голови якусь інформацію про захисну функцію храмів, кинулися тікати від “Беркута” саме в храм, як діти, які ховаються “в хатку”, як біженці від влади, які ще кілька століть тому ховалися в храмах, бо це був безпечний від переслідувань простір “під Божим захистом”. І хоча давно ніхто не користується цією традицією на наших теренах, щось, мабуть, крім географії, пробудилося і зумовило шукати схованки за мурами і під банями з хрестами, під захистом святих отців.

 Звичайно, від “Беркута” захистили не так стіни, як сакрально-магічні уявлення про монастир у гловах самих “беркутів”. Якщо ж студентів на Майдані розганяв саме кримський беркут – “постмодернізм” ситуації перетікає в історичний сюр: складається  з одного боку символічна, а з іншого – архетипічна для українців картина  – люди кинулися шукати і знайшли притулок від кримсько-ординського нашестя саме за монастирськими стінами.  Що це значить, побачимо, а поки що знаковим у цій ситуації стало не лише те, що втікачі обрали своєю ціллю монастир, а те, що монахи пустили і захистили, і й те, що у “беркута” який командував рзгоном вистачило глузду/поваги/страху перед монастирем та його когнітивним та символічним полем. що він не став штурмувати і преслідувати людей вже в ньому. Перед нами унікальний і ніким не очікуваний зразок взаємодії сакрального простору з різними суспільними групами і дуже його відчутний вплив.

1046px %D0%9A%D0%B8%D1%94%D0%B2%D0%BE %D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9 %D0%97%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%85%D0%B8%D0%B9 %D1%87%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%96%D1%87%D0%B8%D0%B9 %D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%80. Актуалізація монастирів і храмів як архетипу безпечного простору

У мирний час присвяченим “князю ангелів” чоловічий монастир майже порожній. Але прийшла біда і…

В основі сучасних уявлень про захисну силу монастрів лягли відголоски легенд про чудеса, які оточують заснування і діяльність монастирів, подвижництво його мешканців, цілющу силу монастирських джерел, чудотворні артефакти, коротше, магізм плюс історичні образи монастирів як мікрофортець, мікросічей, відгороджених мурами мікросвітів з своїми екосистемами, омфалосами яких виступають найвищі бані або дзвіниці головних храмів.

 

1458463 717835961577227 122223148 n Актуалізація монастирів і храмів як архетипу безпечного простору

Монахи прямо в храмі постелили килими революціонерам. Світлина, наскільки мені відомо, зроблена Max DeadArtist

 

1471333 10202819011102885 129252559 n Актуалізація монастирів і храмів як архетипу безпечного простору

#Євромайдан — в Михайлівському Золотоверхому після нічної атаки Беркута

До речі, про Росію.

Надання православним монастирем захисту і притулку людям, яких б’є урядовий спецпідрозділ — подія небачена в Україні мабуть з часів Гетьманату і УНР, унікальна для всього СНД і простору пост-совка, де православ’я намагається існувати в тій чи іншій формі симбіозу з правлячими режимами. Це дуже цікавий і обнадійливий прецент, який показує, що ховати православ’я як обєднавчий для суспільства чинник ще рано.

Для режиму В.Путіна це небезпечний прецедент. Самі росіяни дуже сумніваються, чи пустили би втікачів з акцій протесту, за якими женеться ОМОН, у московські храми і чи захистили б їх там від правоохоронців. Православіє-в-Україні ділом показало себе як інакше. Vive la différence!

 

ВИСНОВКИ

 Актуалізація монастирів і храмів як архетипу безпечного простору

Першими зрозуміли, що це щось значить, активні католики і греко-католики. При Патріаршому Соборі Воскресіння Христового у Києві (вул.Микільсько-Слобідська 5) відкрили центр допомоги учасникам Майдану.

Отже, що ми маємо — Михайлівський дав страт і показав приклад іншим — чи так “співпало”, що це відбулося в місці давнього відродження українського православ’я, чи подіяла географія, але хочеться вірити (однак не завжди віриться), що монахи інших монастирів, навіть Лаври, вчинили б у подібній ситуації так само, як і братія Михайлівського.

А поки що монастир, відбудову якого ще недавно всі, кому не лінь, критикували за кіч і несмак, несподівано і швидко повернув собі давню роль символа – обʼднавчого, захисного, примирливого і нагадав багатьом про те, що від релігії теж є користь.

Михайлівський монастир поряд з Могилянкою став одним з не лише символічних, а й цілком практичних центрів супротиву режиму. УПЦ КП недвозначно продемонструвала свій політичний вибір, показала, що церква з народом, а монастирі — для людей, а не лише дорогі культові чи культурні споруди.

Так чи інакше, але демонстрація УПЦ КП такої активної позиції стала викликом для “конкурентів на релігійній ниві”.  “Будівлям релігійного призначення”, які суспільство совка звело до статусу “культових споруд” чи й перетворювало у “більш практичні речі”, Євромайдан дав можливість значно пришвидшити процес повернення собі втрачених суспільних і громадянських функцій, колись притаманних цим просторам.

1451968 1414377048797178 872530293 n Актуалізація монастирів і храмів як архетипу безпечного простору

Католики почали надавати допомогу протесту у своєму костелі по дорозі з Михайлівської до Майдану.

d0cbe40456bdc1fb6bbcc17c896cb172fc8b4ac1 Актуалізація монастирів і храмів як архетипу безпечного простору

Лютерани кірхи Св.Катерини на Лютеранській, неподалік адміністрації президента, остаточно здивували міліцію відкривши двері храму учасникам протесту і, таким чином, підвівши лінію “релігійного бунту” під сам центр режиму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Храмам УПЦ з її курсом на “об’єднання необ’єднуваного” значно складніше, але й в цій церкві кілька храмів взялися активно допомагати протестувальникам, при повному мовчанні “материнської РПЦ” і  злобствуванні деяких її місцевих речників.

*       *        *

Дивна вся ця історія: як у Середньовіччі люди ховаються від супостатів за монастирнськими воротами; монастирські дзвони сповіщаючи про штурм Майдану-Січі, ходять чутки, що якісь монахи читають псалми “проти Януковича”, мольфари й українські вудуїсти активізувалися проти режиму, але що ще буде…

Ми зараз навіть уявити не можемо, які ще дива народу і загадки релігієзнавцям принесе наш містичний Майдан.

If you found an error, highlight it and press Shift + E or Alt to inform us.


Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.